Talvine reis Fayoum’i kõrbeisse

jaanuar 22, 2021 kirjutas Tasneem

Egiptuse ajalugu seostub kõigil esmajärjekorras vaaraodega ja kõigega mis jääb sinna ajastusse. Ent kas oled kuulnud 40 meetri pikkuste puudega kivistunud metsast, jalgadega vaaladest või 50 miljoni vanustest rändkivi-sõlmedest? Just sinna viis meie seekordne retk, üüratu liivamere ning imeliste kõrbejärvede maale.

Oma hotelli olime borneerinud Tunis Village’sse, mis on tuntud oma oskusliku käsitöö poolest. Erinevaid ärikesi leidus igal sammul, üks erilisem ja uhkema kaubaga kui teine. Levinuimaks oli savitoodete poekesed, ent leidus ka kootud vaipu, punutud tarvikuid ja lausa puussepa käsitööd. Tunis village tänavad on samuti väga kenad, maalitud majaseinad annavad selge ülevaate selle paiga kunstioskusest ja kohalike iluarmastusest. Kel soovi, saab seal ka ratsutada mööda Qarun järve rannaäärt või astuda sisse mõnda savitöökotta ning õppida savikunsti professionaalse õpetaja käe all.

Nii ka meie pojad said õppida savivoolimiskunsti:

Oma peatuspaigaks olime valinud Sobek Lodge. Üürisime suure toa, laiade voodite, kahe rõdu- ning imelise vaatega Qarun järvele ning kõrbele.

Ma polegi väga pilte sest hotellikesest teinud aga kogu sisekujundus oli seal beduiinielu imiteeriv, värvika käsitööga. Minu meelest ideaalselt sobiv paik neile kes on Fayoumi tulnud kõrbereisi tegema ent päris kõrbes telkida ei soovi (või ei saa väikeste laste tõttu). Söögid, teenindus ja suhtlus oli seal ülimalt sõbralik ja soe. Meid küll tervitati kui pereliikmeid ja koheldi kui kaugelt saabunud kauaoodatud kaaslasi. Ma pean mainima et me olime selle paiga valinud läbi tutvuste ja olimegi ehk natu lähedasemad kui lihtsalt külastajad, ent arvan et sama kohtlemise saab osaks seal igaüks. Nad on lihtsalt armsad ja soojad inimesed, õdusa ning kauni ööbimispaigaga.

Aga tegelikult algas meie kultuurireis juba vahetult enne Fayoumi saabumist, Cairo-Fayoum maantee ääres asuvas The Museum of Kom Oshim & Karanis. Muuseum on pisike, läbi kahe korruse. Näha saab esemeid eelajaloolisest ajastust kuni Kreeka-Rooma ajastuni, samuti Kopti ning Islami ajastust. Kõige olulisemaiks vaatamisobjektideks on Fayoumi Portreed, millest paar on endiselt siin pisikeses muuseumis vaatamiseks.

Karanis aga on Kreeka-Rooma linn, mille ees asub Beyt Sobek. Jalgtee viis meid kahe templi varemeteni. Lõuna-tempel oli pühendatud korkodilli jumalustele. Vaatamiseks oli seal krokodilli-bassein; müüriavaus, kuhu jumaluskrokodill kinni aheldati ning preestri peidupaik, kust ta jumaluskrokodilli häält etendas. Krokodille küll täna enam seal pole, ent üks ajaloohuiviline rebane oli küll ringi jooksmas. Põhja-templi osas pole selge selle tollane eesmärk ent iidsed varemed pakuvad uudistamist küll. Giid oli suureks abiks kogu jalutuskäigul, näidates meile erinevaid detaile ja selgitades ajalugu.

Järgmise päeva veetsime Wadi El-Rayan kaitsealal. See on paik, mille külastuseks soovitan planeerida vähemalt terve päev. Esimeseks vaatamisväärsuseks on seal Upper- ja Lower-Lakes ning nende kahe järve vahelisel alal olevad võimsad kosed. See on kena paik jalutamiseks üle sillakeste ja nautimiseks koskede müra kõrbe taustal.

Koskede juurest edasi liikusime päeva tipp-paika, Whale Valley’sse, paika kust on leitud sadu 45. miljoni aasta vanuseid vaalade luid. Need on pärit ajast, mil vaaladel olid veel jäsemed, mis on oluline tõestus evolutsiooni käigust. Enne orgu külastasime muuseumi, mis annab teadusliku selgituse kogu selle paiga ajaloole. Misjärel saab jalutada kilomeetreid läbi oru ning vaadelda sealt leitud erinevate veeloomade luid. See on paik mille külastamiseks tasub planeerida tunde. Meid oli õnnistatud jäiselt tuulise ja külma ilmaga, seega me päris lõpuni orgu ei külastanudki. Minu jaoks oli just see paik üks meeldejäävamaid ja nauditavamaid.

Peale Whale Valley külastust läksime me sandboarding‘ma. Meie autojuht viis meid vigursõitu tehes sügavale kõrbesse, kus asub tema väike äriptojekt, milleks on camping. Kel soovi, saab seal ööbida telgis või väikeses hütikeses, süüa maa-aluses küpsetusahjus valmistatud sööki ning reisida ringi kaameli või Beach Buggy’ga. Meie aga vaid liivakelgutasime ning nautisime magusat teed.

Väikeste vahepeatustega, mil lubati meid jalgu sirutama ning vaadet nautima, liikusime edasi Magic Lake‘ni. See kõrbejärv olevat saanud oma nime sellest et päeva jooksul paistab järvevesi erineva värvusega, olenevalt päikese asupaigast. Kaunis järvekene ning kui ilm oleks parem olnud, oleks ehk jäänudki sinna vee äärde mõnulema.

Päeva viimaseks sihtpunktiks sai 45. miljoni aasta vanune Mudawara Mountain. Mäkke ronimine pole naljaasi ja mina päris tippu ei jõudnudki. Aga vaprad ronimishimulised saavad seda mäge vallutada küll. Isegi meie sealoleku ajal oli paar kartmatut tipus vaadet imetlemas.

Järgmist päeva alustasime The Petrified forest‘ga, mis oli minu jaoks üks kõige armsamaid paiku kogu reisi jooksul. Tegemist on 6km suuruse alaga, kuhu oli rändevesi toonud 40m pikkused puud, mille juppe on luustunud/kivistunud kujul säilinud tänapäevani. Vaheldudes maas lamavate puutüvedega saab uudistada ka mõningate iidsete loomade luustikke. See on kindlasti paik kuhu sooviks soema ilmaga tagasi minna.

Teel Dimeh al-Siba’sse tegime kiire peatuse Qasr el-Sagha templi juures. Tegemist on ehitisega mis kunagi lõpuni pole ehitatud ning mille otstarve tänaseni teadmata on, ent kõige tõenäolisemaks peetakse võimalust et seegi tempel olla korkodilli-jumalustele ehitatud. Ega seal midagi väga põnevat polnud, nii me siis tegime mõned pildid, uudistasime mida uudistada andis ja lahkusime.

Dimeh al-Siba aga on põnev paik uudistamiseks. Tegemist on Ptolemaios II rajatud linnaga mis on siis kolmandast sajandist BC. Praegu on see linnake nukralt üksinda keset kõrbe, ent iidsel ajal oli siin suur järv mille kaldal see linnake asus, olles oluliseks punktiks karavanide teedel. Dimeh al-Siba varemetes on kaks templit, majakesi, maa-aluseid kambreid, tänav ning kuni 10m kõrguseid seinu.

Edasi viis meie tee taaskord iidse ajalooni, Watermelon Valley “Wadi El Battikh”, 50 miljoni vanuste rändkivi-sõlmede juurde. Need moodustised on tekkinud lubjakivi muutumisest meteoorse vee mõjul. See oli üks ütlemata mõnus paik, kus sai päikesel lasta end paitada ja lihtsalt vaadet imetleda, kuniks lapsed vaala hambaid otsisid.

Päeva viimaseks külastuspaigaks sai Qasr Qaroun Temple. See tempel on ilmselt kõige enam tuntud talvisel pööripeval (21.detsembril) toimuvate pidustuste poolest, mil päike uksest sedasi isse paistab et valgustab kogu põhisaali, kuni tagaseinani välja, kus iidsel ajal oli jumalus sobek kuju. Templis on uudistamiseks mitmeid ruume, koridore ning treppe mööda pääseb isegi katusele. Ülal avaneb kaunis vaade ning korkodillijumaluse sobek ning kuninga poollagunenud kujutised.

Oma viimase päeva külastuspaigaks jätsime Hawara püramiidi, kuhu pääseb tava-autoga ligi. Tegelikult on samas piirkonnas veel teinegi püramiid, Lahoun püramiid aga meil ei jäänud selle külastamiseks enam aega kahjuks. Hawara püramiid on ehitatud Amenemhet III tarbeks, kes valitses umbes 1850 B.C. See püramiid oli kaetud lubjakivist kividega, mis aga on kasutatud ajaloo jooksul muude ehitiste ehitusel. Oma orgininaalkõrguses oli püramiid 58m kõrge ja 100m pikk. Püramiidil on kaks ust, üks on valeuks ning teine polnud külalistele üleujutuste tõttu avatud.

Püramiidi ees aga asub iidne tempel, mil oli 300 ruumi, pooled neist maa-all. See maa-alune osa on tänaseni välja kaevamata.

Siinmaal lõppes meie reis Fayoumi ja algas pikk kodutee. Aga tegelikult peidab Fayoum endas veel palju enamat. Minimaalne oleks teha veel üks safari päev: Medinat Madi, Necropolis of Kheula, Umm el Borigate ja mõlemad püramiidid.

Sedakorda oli see meil esimene talvine reis lastega aga kui kunagi tõesti veel Fayoumi peaks tulema, siis saab veel terve põneva reisi kokku panna senini külastamata paigust.

3 thoughts on “Talvine reis Fayoum’i kõrbeisse

1. […] mu pere on minuga ühte meelt selles osas et meie senini kõige vavam puhkus leidis aset Fayoumis (https://tasneemu.wordpress.com/2021/01/22/talvine-reis-fayoumi-korbeisse/). Mina isiklikult jätsin küll oma südame sinna ajaloolisele kõrbemaale. Oma reisilt tõime […]

Meeldib

2. […] Siin postituses sai meisterdusest ka mõned pildid üles laetud: https://tasneemu.wordpress.com/2021/01/22/talvine-reis-fayoumi-korbeisse/ […]

Arhiiv

Elu uurimine

..ja minu õppetunnid koolis.

Blue Crafting Soul | Sinine Käsitööhing

Bilingual Crafting Blog | Kakskeelne Käsitööblogi

Minu teed ja teod

Siin lehel kajastan oma mõtteid, märkamisi ja tegemisi. Mõnikord on mõtteid nii palju, et need tahavad teistega jagamist. Sageli tundub see, mida märkan, nii kaunis, et tahab teistega jagamist. Ja Vahel olen lihtsalt nii edev, et tahan oma kogemisi teistega jagada.

Viire

Teraapiline käsitöö

Helina's Handicraft / Helina käsitöö

Handcrafted things never go out of style!

FreelanceMum@the7ofus.blog

Join over 7.5K followers who follow me and inspire my attitude to gratitude. Visit my blog to get to know me and hire me for freelancing purposes. Contact me for a free no-obligation consultation for your digital media writing needs. Or to say Hi 😃. I look forward to hearing from you!

With Love BB Blog

Sharing my journey to positivity and self-love.

Chef in disguise

Easy authentic middle eastern recipes

Sadaf's Space

When the going gets tough, it means you are on the right path...

My Daily Deen

Rediscovering Divine Wisdom

Arabic Food Recipes

Katsetaja

Erinevad materjalid ja nendega katsetamine

PhDinSpecialEducation.com

KDD & Co

Award-winning Scottish publishing and design

Legal help in Egypt

Advocate in Egypt, your legal guide, we are translating into English and publishing the laws of Egypt and giving free consultations.

Stories for Muslim Kids

Short Stories for Muslims of Different Ages

ancientegyptalive - Ancient Egypt Alive Blog

Ashtronort - History's Mysteries

Let's take a stroll through insanity...