Seda mida vaatad, seda ka näed

1

July 2, 2011 by tasneem

“See, kes näeb midagi halba sündimas, peab selle vastu hakkama oma käega. Kui ta seda teha ei saa, siis oma keelega ja kui ta sedagi ei saa, siis selle hukka mõistma oma südames ja see on usu kõige nõrgem tasand.“ (Sahih Muslim)

See lause illustreerib eesti moslemite kodulehekülje päist ning on läbi kajanud mitmeid kordi meie teadjamate kõnest/kirjast. Alati on see lause mind häirinud. Ma kuidagi ei mõista seda. Saan aru küll mida on öelda tahetud, ent järgides, muutuks minu arusaamise kohaselt moslemite käitumine pealetükkivaks. Siiani olen tegelenud iseenda muutmisega tolerantsemaks kaasinimeste vastu, püüdes endas jätta tahaplaanile see pealtükkivam pool.

Minu mõttemaailma kohaselt käitume me alati kõige paremini. Mis iganes olukord on, mis iganes teguviis on, see on alati parim. Põhjus on väga lihtne. Igas olukorras inimene vaistlikult (või siis teadlikult) valib enesele parima lahendi. Sinule võib see paista valena või väärana, ent sina pole tema ja sina pole tema olukorras. Kas usud et kui sina satuksid tema olukorda siis käituksid paremini? Mina küll usun. Aga sa käituksid paremini iseenda jaoks, mitte paremini kellegi teise jaoks. See lihtne valem peaks külvama meisse hulganisit tolerantsust kaasinimeste vastu.

Nüüd minnes tagasi hathiti juurde: “See, kes näeb midagi halba sündimas, peab selle vastu hakkama oma käega. Kui ta seda teha ei saa, siis oma keelega ja kui ta sedagi ei saa, siis selle hukka mõistma oma südames ja see on usu kõige nõrgem tasand.“on minu esimene reaktsioon negatiivset laadi. Pigem olen ma enesele seadnud teeviidaks, et kui prohvet Muhammed oli alati eeskujuks oma tegudega, siis parim viis peegeldamaks oma religiooni ilu on eeskätt sellekohased teod. Mitte aga endi nina pidev toppimine kuhugi, kus tegelikkuses me ei mõistagi asjaosalisi. Kuna minu teooria kohaselt, mõistes hukka kellegi teguviisid, taandub kogu probleem sellele, et ei mõisteta teise isiku tagamaid.

“See, kes näeb midagi halba sündimas, peab selle vastu hakkama oma käega…” No olgu…see on ju igati tore kui nähes näiteks prügi tänaval, me selle korjame kokku ja viime selleks ettemääratud kohta. Või kui kellegile kusagil viga tehakse, siis rutatakse appi vms. Mul tuleb siinkohal meelde kord kui tulin abikaasa ja lapsega ämma kodust ning tänaval oli meesterahvas, umbes 4-5ne laps käevangus, kes oli just lõpetanud oma krõpsupaki. Isa aga võttis tühjaks saanud pakendi lapse käest…ja pillas selle, nagu nii muuseas, sinna samasse lapse jalge ette. Et siis antud lauseosa kohaselt oleks pidanud mina minema ja selle tühja krõpsupaki maast korjama ning asetama lähimasse prügikasti. Ma ei hakka siin seletama prügiprobleemist, et lähim prügikast on vaateulatusest väljas ja prügi lademets tänaval, et imelik oleks minna seda ühte pakki sealt nüüd üles võtma ja jalutama kaugustesse, et see asetada selleks ettenähtud kohta. Ühesõnaga selline teguviis oleks otstarbekas olukorras, kus tänav on puhas ja prügikast vaateulatuses. Päris omapärane mõju võiks sellel olla nii kõneall olevale isale kui ka tema tütrele.

“…Kui ta seda teha ei saa, siis oma keelega…” et kui füüsiliselt ei ole võimalik asja parandada, siis tuleb sõnad appi võtta. No on küll tore et kaasmoslemid üksteist teavitavad erinevatest keeldudest, nähes kedagi vääralt käitumas. Või kui näiteks on probleem kusagil füüsilisele tasandile jõudnud, et siis mitte ei minda ja ei klobita mõlemid läbi (mida võiks ilma antud hathithisse süüvimata järeldada), vaid minnakse ja lahendatakse olukord sõnadega.
Minnes tagasi selle krõpsupaki juurde, siis oleks olnud kena kui mu abikaasa näiteks oleks noominud seda meesterahvast. Ent teha midagi sellist tema lapse juuresolekul ning sellega kaasnevalt õõnestades isa autoriteeti, ei ole ka see lahend väga otstarbekas.

“…ja kui ta sedagi ei saa, siis selle hukka mõistma oma südames ja see on usu kõige nõrgem tasand.“ ning see lauseosa on mulle enesele kõige meelpärasem. Minu meelest on see üks ääretult enesekontrolli nõudev soovitus. Kui lihtne on oma teravat keelt kusagile vahele toppida, saades suure laengu oma enesehinnagu upitamsele. No küll on ju hea minna ütlema et kuule-kuule, sa käitud valesti me religioonis ja üleüldse pole sul õigust antud teemas kaasa rääkida, kuna sa ise ju ei järgi pooli punkte islamist vms. Või hoopis anda mõista et nännänää…mina tean aga sina ei tea…hehehe… 😉
Ja minnes jällegi mulle juba lemmikuks saanud õnnetu krõpsupaki juurde, siis tolles olukorras vaatasin ma maha kukutatud prügi, seejärel sellele isale väga hukkamõistvalt otsa ning liikusin oma teed edasi. Jaaaa…ma tean küll…ei käitunud ma oma religiooni suhtes ka õigesti. Sellist teguviisi oleks tohtinud lubada enesele mu abikaasa, ent mitte mina. Kui nüüd minna tagasi jällegi kõneall oleva hathithi viimase osa juurde, siis oleks pidanud ma toimunu lihtsalt hukka mõistma oma südames.

Et siis see krõpsupaki teekond minu selgitustega peaks viima mind arusaamisele, et ükski olukord ei ole must-valge. Ja iga olukord, mis isegi paistab eemalt vaatajale sama, on erinev, kuna selles olevad isikud on erinevad, või selles olevate isikute päev oli seekord teistsugune oma teistsguste mõtetega ja üleüldse ei saa eksisteerida 2 täpselt identset olukorda. Et pannes sama probleemi lahendi erinevatesse probleemidesse, võtab lahend ka erineva kuju. No vaadates veelkord krõpsupakki ja moslemite õpetlikku lauset. Ma saan astuda selle vastu käega, ent arvestades asjaolusid ei too see enesega kaasa mitte õpetlikku kasu, vaid hoopis jätaks kogu loost vale mulje. Minnes nüüd pidama loengut teemal: ei tohi maha panna prügi!, oleks tekitanud jällegi erinevaid vastakaid emotsioone ning probleemi hoopis mitte lahendanud, vaid selles vääralt käitunud isiku enesekaitsele seadnud. Ja kes kord juba võtab ensekaitse positsiooni, tema mõte pole enam lahtine ning sealt midagi head tulemas pole, rääkimata sellest et ta minu loengu mõttest aru saaks. Ning seega valides nõrgima tasandi oma usus, olekski parim lahend, näiliselt muud moodi võimalikult lahendatavale olukorrale.
Selle pika ja keerulise jutu tagamaa taandub mõttele, et sa võid küll oma sisemuses olukordi ja inimesi hukka mõista, kuid tegelikkuses peaksid sa olema seejuures mõistev ning andestav, sel lihtsal põhjusel et hakates valju häälega või isegi füüsiliselt asja parandama, võid sa sattuda olukorda, mille tuumikut sa isegi mitte ei mõista. Siinkohal ei taha ma kuidagi anda mõista et ei ole otstarbekas käituda selle hathithi kohaselt; vaid hoopis seda, et läheneda tuleb igale olukorrale ja igale inimesele erinevalt.

Liikudes siit seda mõtet mööda edasi võiks tuua näite. Kõnnib tänaval moslemi neiu, kuid keha katvad riided on liibuvat laadi. Teisal kõnnib jällegi mittemoslem, ning tema on suisa napis rõivastuses. Esmapilgul pöörad oma kortsus kulmu ju moslemi poole. Tema peab teadma mis on õige/vale…seega tema on vääram, kui nüüd see rumaluke pool-paljas uskmatu. Ent kui sa tead, et iga inimene on erinev ja igaüks käitub vastavalt oma parimale äranägemisele, siis peaksid sa ka mõistma, et järelikult ei mõtle see moslemi neiu sedasi nagu sina. Vastasel juhul oleks ta keha kaetud niisamuti nagu sinugi oma. Mingil põhjusel pole ta veel mõistnud katmise tähendust ja olulisust. Siit minnes tagasi kahe noore naise võrdluse juurde, siis sisuliselt ei mõista neist kumbki katmise vajalikkust, ning seega, see liibukas ent ometi mingil määralgi naha katnud tütarlaps, on ka parem kui päris paljas nahk. Ma üldse ei taha siin öelda midagi selle kohta, nagu selles poleks midagi halba kui osad moslemid ei kata end vms. Pigem lihtsalt pöörata tähelepanu sellele, et nii kuidas vaatad, nii ka näed. Kui sina tahad näha seda moslemit, kes paraku väga hästi üht tahku oma religioonist ei mõista, halvakspanuga, siis sa ka seda näed. Aga sa ei tea, et võibolla tema palvetab 5x päevas Jumala poole paludes, et temani jõuaks enese katmise vajalikkuse tähendus ja ta südamest seda järgima saaks hakata. Sa ei tea ka seda et võibolla ta kattis end varem, kuid mingil põhjusel on ta hetkel oma usust taandunud, tema maailm on ehk pisut sassis ja mingil põhjusel on ta oma ilusad abeyad kapinurka visanud ning kitsaste teksadega ringi kolada tahab. Sa ei tea miks see neiukene seal tänaval nii käitub, ent ometi on tema juuksed varjatud ja nahk päris välja ei paista…see on ju natukenegi parem kui päris poolalasti linna peal kolav mitteusklik.

Mida tahan kogu selle pika jutuga öelda on see, et olgem tolerantsemad üksteise vastu. Hukkamõist on meil kõigil kiire tulema; ent nähes inimeste väärtusi, nende omaduste kõrval, mida me esmapilgul ehk hukka mõistame; jätab positiivsema ellusuhtumise nii meile, kui ka meid ümbritsevatele inimestele. Maailm ei ole must-valge ja kõiki olukordi ei saa võtta üks-ühele. Targad õpetused on niikaua targad, kuni neid targalt kasutatakse 🙂

(ilmunud “Iqra” nr. 25)

Advertisements

One thought on “Seda mida vaatad, seda ka näed

  1. […] kui sa ei saa, siis ole ise lihtsalt eeskujuks ja see on juba suurem abi, kui mistahes monoloog (Seda mida vaatad, seda ka n2ed). Kes arvad end olevat et v6id teise inimese yle otsustada? Kust arvad endal olevat selleks […]

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Arhiiv

EFT in Egypt

tapping in to your potential

Life in Cairo

Life for American expat in Egypt and beyond....

Joyce Filer

Egyptologist

Talibiddeen Jr. Companion Blog

Companion Blog to Talibiddeen Jr. - Tips and Tidbits for homeschooling, home, and Islamic life!

The Muslimah Blogg

musings of a muslimah

Crafty Beats

A bit of crafts

nellyali

The one glimpse of heaven on earth is to fight a losing cause; and not lose it.

Muslim Learning Garden

Planting Seeds of Jaariyah

Umm Abdul Basir's

Sharing Our Homeschool Adventure!

EGIPTIMAA

Eestlanna elu loori varjus

Killuke Marokot

Piilume eksootilisse Maroko kööki ja kultuuri.

%d bloggers like this: